Sarah Moeremans

Sarah Moeremans is artistiek directeur van Het Zuidelijk Toneel. Eerder werkte ze voor o.a. Oostpool en het Noord Nederlands Toneel. Sarahs werk is filosofisch reflectief met een vleugje satire en taal als de belangrijkste bouwsteen. Sinds 2013 werkt ze zeer regelmatig met schrijver Joachim Robbrecht. Bij Het Zuidelijk Toneel maakte ze o.a. de succesvoorstellingen Rijgen, What Ever Happened to Mr. Pete? en Shut Up and Play with Me.

Samen met TPZ en HTZ maakte Sarah de wervelende voorstelling Crashtest Ibsen. Deze productie ging tijdens het Zeeland Nazomerfestival in 2023 in première en toerde daarna in een grote zaal versie langs de schouwburgen in Nederland en België. 

Sarah Moeremans
©HZT

Interview met de maker

Regisseur Sarah Moeremans (co-artistiek leider bij Het Zuidelijk Toneel en regisseur) kijkt naar de wereld door haar eigen ‘bril van interpretatie’ en bevraagt graag de normen en aangenomen waarheden van de maatschappij.

Hoe ben je de maker geworden die je nu bent?

“Eerst ben ik opgeleid in de toegepaste beeldende kunst, daarna heb ik een acteursopleiding gedaan, daarna een regieopleiding en daarna heb ik filosofie gestudeerd. Dat heeft mij allemaal gevormd. Ik ben gevoelig voor vorm, dat haal ik uit mijn beeldende kunstopleiding. Acteurs zijn de belangrijkste drager van betekenis in mijn werk, het is allemaal mensenwerk, dat refereert aan de acteursopleiding. Dat alles organiseren, stroomlijnen en daar een prikkelende gedachte over hebben, dat komt uit de regie. Na de regieopleiding ben ik een tijdje gestopt met theater maken, omdat ik niet goed meer wist waarom ik dat deed. Maar tijdens de filosofiestudie heb ik de noodzaak daartoe weer terug gevonden.”

Wat is die noodzaak dan voor jou?

“Theater is een medium dat iets kan, dat geen enkel ander medium zó uitmuntend kan. Het is een publieke denkruimte, die zich niet beperkt tot realistische gedachten. Het theater is de uitgelezen plek om te voelen met je hoofd en te denken met je hart.”

Welke onderwerpen zijn belangrijk voor je?

“Ik ben geïnteresseerd in waarheden, normen en zekerheden. En die bevraag ik graag. Dat heb ik ook te danken heb aan de studie filosofie; van de dingen die ik zeker weet, wil ik me afvragen waarom ik dat zeker denk te weten.”

Hoe is het om in Zeeland en in Domburg (waar de voorstelling tijdens ZNF2023 te zien is) te werken?

“Het feit dat het een kleine gemeenschap is, vond ik inspirerend. Mensen kennen elkaar, maar houden elkaar ook in de gaten. De zelfredzaamheid van zo’n gemeenschap vind ik interessant. Alle drie de stukken in Crashtest Ibsen spelen ook in zo’n kleine en hechte gemeenschap. Het draait om een tijd ‘waarin de wereld nog een dorp was, maar het dorp de wereld kon betekenen’; dat is een citaat uit het stuk.”

 

"Het theater is de plek
om te voelen met je hoofd
en te denken met je hart"

 

Wat is je favoriete Zeeuwse woord?

“Bolus! Pas toen ik laatst in Zeeland was, leerde ik dat het een lekkernij is. Ik dacht dat het iets anders was, haha. Ik vind het ongelofelijk lekker, maar ik was echt verbaasd over die naam.”

Giovanni Brand wilde aan jou vragen: Vind jij Hedda Gabler (een personage uit het originele stuk van Ibsen) ook zo’n azijnzeiker? “

Dat vind ik niet! Ik heb mij nooit met Hedda Gabler geïdentificeerd. Maar op dagen waar mijn humeur beïnvloed wordt door bijvoorbeeld miezerig weer, onaantoonbare vermoeidheid, smakeloze Hollandse hap of onaangenaam gezelschap zal ik misschien soms ook wel lichtelijke zuurpruimtrekjes krijgen. Niets menselijks is mij vreemd.”

Crashtest Ibsen

In deze bingewatch voorstelling volg je het leven van de inwoners van een negentiende-eeuws Noors stadje, waarin zich drie wereldbekende Ibsen drama’s afspelen. Met de nodige humor en spelplezier spietsen regisseur Sarah Moeremans en haar spelers politieke aanklachten, urgente maatschappelijke kwesties, sociale ongelijkheid en andere zaken als een portie verse vis aan hun speer.

Crashtest Ibsen is een coproductie van Het Zuidelijk Toneel en Theaterproductiehuis Zeeland.

 

Meer informatie over Crashtest Ibsen

Crashtest Ibsen
©TPZ/Maïten de Schepper