Koen Verheijden

Koen Verheijden (Breda, 1994) is in 2020 afgestudeerd aan de Toneelacademie van Maastricht. Hij werkt als regisseur en schrijver bij (o.a.) Theaterproductiehuis Zeeland, Het Nationale Theater, Theater Oostpool, Toneelschuur producties, Likeminds en Bloos. In 2021 won hij de Piket Kunstprijs in de categorie theater. Verheijden vertrekt vaak vanuit historische gebeurtenissen. Door middel van de geschiedenis probeert hij zich te verhouden tot het heden en huidige maatschappelijke problemen. Zijn werk heeft een sterk maatschappelijk inslag en wordt gekenmerkt door voor- en tegenstemmen naast elkaar te laten bestaan, zonder vooroordelen. Zijn signatuur is te herkennen aan een fragmentarische, poëtische en melancholische stijl. In 2023 maakte hij de succesvolle voorstelling Water vergeet niet gebaseerd op de slavernijgeschiedenis in Zeeland.

 

Volg Koen op Instagram

Koen Verheijden
©TPZ/Maïten de Schepper

Interview met de maker

In de voorstellingen van schrijver en regisseur Koen Verheijden staan maatschappelijke thema’s centraal. Vanuit een documentaire aanpak, maakt hij fictief tekst- en muziektheater.

Welke onderwerpen zijn belangrijk voor je?

“Vormen van onderdrukking zijn een terugkerend thema. Mijn personages worden altijd op een bepaalde manier onderdrukt door een heersende partij. Ik onderzoek graag het verzet daartegen, of hoe daar mee om te gaan. Kolonialisme, queerness en Nederlands-Indië zijn belangrijke thema’s in mijn werk; ik heb zelf een Indische achtergrond. Voor Water vergeet niet, de voorstelling die ik voor het ZNF maak, ben ik me in het slavernijverleden gaan verdiepen.”

Wat wil je met je werk bereiken bij het publiek?

“Wat betreft het kolonialisme vind ik het belangrijk om te laten zien dat, hoe lang het ook geleden is, de gevolgen er nog steeds zijn. Dat het nog steeds voelbaar is voor de nazaten. Op het ZNF wil ik graag verzet laten zien. De voorstelling gaat over vrouwen die in opstand komen, en over hoe het slavernijverleden nog steeds een belangrijke rol speelt in onze samenleving.”

Kan je de bezoekers iets aanraden om te lezen, luisteren of kijken?

“Ik heb toevallig laatst een lijstje van boeken gemaakt, die mijn acteurs kunnen lezen als voorbereiding,die pak ik er even bij. Zelf heb ik pas Americanah gelezen van Chimamanda Ngozi Adichie. Dat vond ik een heel indrukwekkend boek dat ik aan iedereen kan aanraden.

De boeken van Raoul de Jong, Jaguarman en Boto Banja, vond ik heel inspirerend. Een heel belangrijk boek om te lezen is Wij slaven van Suriname van Anton de Kom.”

Favoriete Zeeuwse woord:

“Het is niet echt een woord, maar ik vind de wapenspreuk van de provincie heel mooi: Luctor et emergo; ik worstel en kom boven. Het is heel beeldend, ik zie gelijk de strijd tegen het water voor me. Het is een provincie met een pittige geschiedenis, waarmee geworsteld wordt, maar waarin ook stappen gezet worden; ze komen boven. Het klopt heel goed bij de Zeeuwen die ik ken.”

 

“Vormen van onderdrukking
zijn een terugkerend thema
in mijn voorstellingen”

 

Niek Kortekaas wilde jou graag vragen: Tijdens het ZNF ben ik zelf altijd aanwezig bij mijn voorstelling, omdat ik graag wil zien hoe het publiek reageert. Daarom kan ik moeilijk andere voorstellingen kijken. Hoe is dat voor jou?

“Ik probeer altijd wel om ook andere voorstellingen te bekijken. Ik vind het fijn om de voorstelling los te laten en de acteurs het vertrouwen te geven om lekker te spelen. Dat ze niet door mij in de gaten gehouden worden. Maar ik vind het ook heel leuk om erbij te zijn en het publiek te ontmoeten.”

"Indrukwekkende solo over de kracht van verzet."
- Sander Janssens

Leonora

In coproductie met Likeminds en Theaterproductiehuis Zeeland.

Deze voorstelling was als solovoorstelling te zien tijdens het Zeeland Nazomerfestival 2022, op de plek waar ze eerder dat jaar onderzoek hebben gedaan bij onder andere het Zeeuws Archief, Keti Koti Zeeland en het Zeeuws Maritiem Muzeeum. In 2023 wordt deze solovoorstelling doorontwikkeld naar een grotere locatie voorstelling. 

 

Meer informatie over Leonora

Scènefoto Leonora
©Wieke van Rosmalen

Water vergeet niet

In Water vergeet niet krijgen we inzicht in de rol van Zeeland in het slavernijverleden, hoe deze duistere geschiedenis vandaag de dag nog doorwerkt binnen onze maatschappij en hoe er al eeuwenlang wordt gereageerd op dit onrecht. Levens van vier vrouwen die zich afspelen in twee verschillende tijdvakken worden met elkaar verweven tot een strijdvaardig portret over moed en vrijheidsstrijd.

Een productie van Theaterproductiehuis Zeeland in coproductie met Likeminds.

Meer informatie over Water vergeet niet

De stad Vlissingen uit de zee gezien
Collectie: Zeeuws Archief